My Blog List

Monday 21 October 2013

MIMOS - Renovation For Life Tindas Anak Melayu





Sayani org lama dan telah berhenti setelah hampir 20 tahun dgn MIMOS. Sejak MIMOS dikopratkan tahun 2006 saya mengambil sikap tunggu dan lihat how the new management manage. Yg mula saya perasan new management ni mmg pilih kasih. Mereka memandang org-org lama lekeh, malas dan tak boleh buat kerja. Tulah persepti mereka yg amat ketara. Utk mengubah keadaan maka mereka bawa masuk specis2 Motorolla yg diberi gaji tinggi giler... belasan ribu hingga puluhan ribu. Konon dgn masuknya specis2 ni akan membantu meningkatkan innovasi dan produktiviti MIMOS sbg Leading Edge Technologi bertemakan Innovation for Life. Tapi malangnya selepas 6 tahun lebih APA YANG MEREKA HASILKAN? Makcik PC hahaha ? Net Tablet? WiWi? mana produk nya Dato Wahab? Yg sy nampak mereka pandai Main Wayang untuk hidup... konon boleh buat tu dan ni tapi hampeh! Net Tablet, Jenni semuanya di import dari Taiwan dan dgn kepakaran Jurureka Industri kulit baru dibuat supaya nampak cantik... lepas buat bila test hang selalu.... berapa ratus juta sudah spent utk membangunkan barang "tiruan" ni? Kena tipu Cina Taiwan je... ni tak termasuk pelbagai lagi pembaziran dalam pelbagai projek spt Centre of Excellence yg semuanya kantoi. Bagaimana pula dgn Wafer Fab yg berbillion spent tapi outputnya takde??? Last2 they spent millions on renovation MIMOS termasuk kantin... so I can saya the tagline Renovation for Life should be used instead of Innovation for Life sbb sepanjang saya berada dibawah Datok Wahab nije yg saya nampak... In conclision I can say that MIMOS is a FAILURE! Menghabiskan duit rakyat dan memang patut SPRM masuk... kesian MIMOS. Saya prefer leadership Datuk Dr Tengku Azzman yg lebih visionary, non-partition, and most of all TRANSPARENT!

18 October 2013 12:38

Komen yang dihantar ini membuatkan saya semakin menjadi risau dengan apa yang berlaku di dalam MIMOS Bhd. Dengan maklumat ini ternyata MIMOS sudah tidak lagi melakukan kerja mereka sebaliknya melakukan perniagaan yang hanya mengguntungkan keroni didalam MIMOS itu sendiri terutama India yang begitu berpengaruh didalam MIMOS sehinggakan Melayu dianak tirikan. Apa sudah jadi dengan MIMOS?

Memang tidak dinafikan sebenarnya MIMOS sekarang sudah lari daripada arah yg sebenarnya sebagai Research Institute. 
HR MIMOS sekarang sudah tidak lagi menjaga kepentingan dan kebajikan pekerja. 
Sebaliknya mereka akan mengambil tindakan yang keras kepada pekerja jika ada aduan-aduan yg bertentangan daripada policy Raj, CIO, pegawai kanan Datuk Wahab. 

Semakin ramai penyelidik-penyelidik telah berhenti daripada MIMOS gara-gara orang Motorala sahaja yang diberikan keutamaan. 
Datuk Wahab seperti menyerahkan tugas nya kepada CIO Raj dan tiada memainkan perananan di MIMOS. 
Jadi saya setuju pihak Jabatan Perdana Menteri perlu datang sebagai independent party untuk menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya.

14 October 2013 15:02 

Jadi adalah wajar jika pihak Kerajaan melakukan pembersihan didalam MIMOS bagi mengelakkan lebih banyak lagi aliran wang negara keluar masuk ke poket keroni besar didalam MIMOS Bhd.

No comments:

Post a Comment